In deze tijden is het één van de woorden waar het meeste over wordt gesproken: besparen. Ook jij als ondernemer wordt er mee geconfronteerd en moet er alles aan doen om het hoofd boven water te houden. Tegelijkertijd is het wel belangrijk om jouw onderneming onder de aandacht te brengen. Marketing is daar een belangrijk onderdeel van. Hoe je toch jouw bedrijf kunt blijven promoten en tevens geld voor de marketing bespaart vertellen we je hier.
Het digitale tijdperk
Plaats je nog regelmatig advertenties in dag- en weekbladen? Dat was altijd een goede manier om mensen te bereiken, maar tegenwoordig worden papieren versies maar weinig gelezen. Het is het overwegen dan ook zeker waard om met deze marketing te stoppen want het kost namelijk gigantisch veel geld. Zonde toch? Beter is het om gebruik te maken van digitale kanalen. Maak voor je bedrijf accounts aan op populaire social media zoals Facebook, Instagram en Twitter. Het aanmelden kost je namelijk niets en het publieke bereik is heel groot.
Groots bereik voor weinig geld
Begin op social media met het regelmatig plaatsen van berichten. Hoe vaker mensen jou tegenkomen, hoe meer de interesse voor jouw bedrijf wordt gewekt. Om goed vindbaar te zijn, ook voor niet volgers, is het belangrijk dat je gebruik maakt van hashtags. Plaats mooie foto’s en filmpjes van jouw producten die tot de verbeelding spreken. Deel klantenervaringen zodat je volgers weten hoe het met de reviews zit. Door actief te zijn op social media genereer je vanzelf meer websiteverkeer wat je financieel weinig kost. Om het aantrekkelijk te houden kun je af en toe een deel-like-en-win actie houden. Heb je hierbij een thema dat betrekking heeft op koud weer? Geef aan de winnaars dan geborduurde mutsen. Of je laat petten bedrukken waarop de naam van je onderneming duidelijk wordt vermeld. Deze manier van marketing kost je wel wat, maar als je het goed doet krijg je er ook een heleboel extra klandizie voor terug.
Goede content en snelle website
Marketing die je niet al te veel kost is een kwestie van slim zijn. Zorg daarom dat je een goed vindbare website hebt die snel en geoptimaliseerd is. Niet alleen moet het goed leesbaar zijn op een computer maar ook op een tablet of smartphone. Dit noemen we ook wel een responsive webdesign. Mensen zoeken immers steeds vaker op hun mobiele apparaten. Door content te schrijven die gebaseerd is op termen waarop mensen zoeken bereik je ook een groot publiek. Dit doe je door een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Kortom: goede contentmarketing zorgt voor meer succes zonder dat je er veel geld voor uit hoeft te geven.
Bespaar op drukwerkkosten
Tot slot nog een laatste tip. Wanneer je altijd gebruik maakt van professioneel drukwerk loont het zeker de moeite om dit online te bestellen in plaats van via de lokale drukkerij. Maar het allerbeste advies om te besparen op de marketing is mond op mond reclame. En dat is altijd gratis en voor niets!